Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Henk Selen - WaarBenJij.nu Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Henk Selen - WaarBenJij.nu

Potosi

Door: henk en mariet

Blijf op de hoogte en volg Henk

02 Oktober 2010 | Bolivia, Potosí

Gisteren in Potosi de zilvermijn bezocht. In volle uitrusting, laarzen, mijnpak en helm met lamp gingen we de berg in. Omdat we groter zijn dan d gemiddelde boliviaan moesten we veel bukken en het was maar goed dat we helmen ophadden. Het werk in de mijn is erg zwaar en alles gebeurt nog met de hand. Zelfs de wagons worden door de mijnwerkers naar buiten geduwd. We hadden voor de werkers ook giften meegenomen zoals drank en veel coca bladeren. Hier kauwen zij de hele dag op en er waren er bij met flinke hamsterwangen. Om goede erts te vinden eren zij de duivel (god van de onderwereld) met sigaretten, cocabladeren en alcohol van 96 procent, deze drinken ze zelf trouwens ook.
´Smiddags net buiten Potosi naar een vulkaankrater gereden waar we lekker in gezwommn hebben. Volgens onze reisleider Klaas werkte de modder uit de krater zuiverend voor de huid dus dat hebben we maar eens uitgeprobeerd. Truus en Marianne hebben lekker langs de kant uitgerust. Het water was heerlijk van temperatuur en de omgeving schitterend midden in de bergen. Apart was ook dat enkele koeien even een kijkje kwamen nemen terwijl we een bad namen.
´S avonds met de nachtbus van Potosi weer terug naar La Paz gereden.
Deze keer in een luxe reisbus.