Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Henk Selen - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Henk Selen - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: henk en mariet

Blijf op de hoogte en volg Henk

06 Oktober 2010 | Peru, Cusco

Na een tussenstop in Copacabana zijn we weer terug in Peru en wel in Cusco. Gisteren de eerste excursie gehad naar Ollantaytambo. Een Inca complex hoog in de bergen ca. 60 km vanaf Cusco. Op de heen weg werden we eerst op diverse markten gedropt om maarzoveel mogelijk uit te geven.
De rit was wel mooi want deze ging dwars door de heilige vallei. Eenmaal aangehomen bleek het een hele indrukwekkend complex te zijn. Zoals bijna alle tempels en forten van de Inca´s gebouwd tegen of op een bergtop. Enerzijds om zo dicht mogelijk bij hun goden te zijn anderzijds om zich goed te kunnen verdedigen. Het waaide bovenop nogal flink. Hierstaan ook de restanten van de Zonnetmpel die nooit afgebouwd is. We hebben echter goede uitleg van de gids gekregen en enkele mooie foto´s kunnen maken. Op de terug weg een stop gemaakt bij een dorp waar de spanjaarden ook weer alles van de inca´s vernietigd hebben en daar bovenop natuurlijk weer een kerk gebouwd, iets wat ze overal gedaan hebben. De lokatie was ook weer schitterend. Gelukkig kun je vooral in Cusco nog veel van de oude muren terugvinden. Daar zijn de huizen op de oude inca- funderingen gebouwd. Vandaag hebben we een ´vrije dag´ en dus hebben we de stad flink verkend. Het is een groot verschil mat La Paz, veel moderner maar ook veel mooier door alle oude gebouwen de diverse Plaza´s en de vele kerken en musea. We hebben de hele dag gelopen van de kathedraal naar de Tempel van de Zon enz. Natuurlijk zijn er hier en daar ook weer wat spullen aan onze vingers blijven plakken. Vanavond moeten we vroeg naarbed omdat we morgenvroeg vertrekken voor de Inca-trail. Het eerste traject gaat nog per bus en trein daarna moeten we aan de wandel. De eerste uren flink klimmen en daarna een vlakker stuk trail. We zijn benieuwd hoe ons dit gaat bevallen. We zullen het zsm laten weten. Zaterdag hebben we nog een dag in Cusco en zondag begint de terugreis. Groetjes